Het leven van een (Beauty) blogster | Tips en Tricks

Hallo allemaal,

Het leek me leuk om een tipje van de sluier op te lichten en jullie te laten zien wat achter de schermen omgaat bij een beautyblogger. Inmiddels blog ik niet alleen maar over beauty, maar ook over andere dingen die mij bezighouden. Dat maakt het bloggen zo leuk.

In het artikel zal ik ook tips (zoals visitekaartjes) zetten die je kunnen helpen om jouw blog groter, allicht professioneler, te maken. Eerst neem ik jullie mee in het verhaal van hoe mijn blog gestart is.

Foto door Jess Bailey Designs op Pexels.com

Zoals jullie misschien wel weten, blog ik al bijna vier jaar. In 2017 ben ik mijn blog begonnen. Destijds had ik nog niet zoveel middelen om blogartikelen te schrijven, maar ik besloot dat niets me tegen kon houden. Ik had toen net een jaar een smartphone en ik downloadde de app WordPress‘. Ik wilde absoluut niet dat iemand er in mijn omgeving achter kwam dat ik op het internet artikelen aan het schrijven was. Daarom typte ik de stukjes op mijn telefoon en verwijderde ik daarna weer de app. Zo voorkwam ik dat medescholieren mijn telefoon zouden pakken en nieuwsgierig zouden kijken naar wat ik dan aan het schrijven was.

Twee jaar later had ik eindelijk een laptop en kon ik aan de slag met het typen van artikelen. Dat gaat veel sneller. De app liep bij mijn stukjes altijd vast, omdat ik te veel schreef waar de app van vast ging hangen. Ik vond het altijd spannend om mijn gezicht te laten zien, maar nam destijds ook de beslissing om foto’s van mijn ooglooks te plaatsen. Dat moet ik ook zeker weer gaan doen, want ik maak elke dag wel een nieuwe look :D.

Na tussendoor in het Engels geblogd te hebben, besloot ik toch weer in het Nederlands te schrijven. Op deze manier kon ik beter mijn gevoelens en gedachten kwijt in de artikelen. Ik had er echter niet minder lezers door gekregen, omdat ik een google translate knop onder aan mijn blogpagina had geplaatst. Daardoor kan iedereen mijn artikelen lezen in een taal naar voorkeur.

Tip 1: plaats een google translate knop aan de zijkant van je pagina, zodat meer mensen je artikelen kunnen lezen.

Foto door Pixabay op Pexels.com

Ikzelf was nog vrij onzeker over mijn blog en ik was bang dat andere mensen het ‘stom‘ of ‘raar‘ zouden vinden. Toch bleef ik artikelen schrijven. Soms zat er wel een maand tussen een volgend artikel, maar ik liet mijn blog nooit in de steek. Als ik wat minder onzeker was geweest, was visitekaartjes laten drukken een goede uitkomst geweest. Die visitekaartjes had ik dan overal achter kunnen laten en dat was de bekendheid van mijn blog dan zeker ten goede gekomen. Ik denk maar zo: beter laat dan nooit. Daarom ben ik aan het nadenken over een design op een visitekaartje om ze alsnog een keer te gaan laten drukken.

Tip 2: laat visitekaartjes drukken om je blog meer bekendheid te geven en meer bezoekers te genereren.

Tegenwoordig hecht ik meer waarde aan de kwaliteit van een blogpost. Tot een jaar geleden dacht ik dat kwantiteit beter was dan kwaliteit. Ik probeerde elke dag twee artikelen te plaatsen, die werkelijk waar nergens over gingen. Nu probeer ik langere artikelen te schrijven, zodat ik er daadwerkelijk informatie in kwijt kan, zodat de lezer er ook echt iets aan heeft. Natuurlijk is de ene blogpost langer dan de andere, maar over het algemeen is een minimum van 800 woorden toch wel heel fijn. Ik vertel nu meer in een blogpost, maar ik houd er wél rekening mee dat het niet te langdradig wordt. Het is natuurlijk ook belangrijk om je te verdiepen in wie je lezers nou eigenlijk zijn!

Tip 3: maak je artikel niet te kort en zorg ervoor dat een artikel toegevoegde waarde heeft. Wanneer iemand iets wil weten, is het belangrijk dat iemand geen teleurgesteld gevoel met jouw blog associeert, omdat de kwaliteit van je artikel zeer slecht was.

Foto door cottonbro op Pexels.com

Wanneer ik artikelen schrijf, zorg ik ervoor dat ik bepaalde woorden kleur geef en dikgedrukt maak. Dit maakt het afwisselender om te lezen en is overzichtelijker. Wanneer ik dit niet doe, dan lijkt mijn artikel op een lange lap tekst zonder einde. Met kleur en/ of accenten op woorden maak je duidelijk wat jij belangrijk vind in het artikel. Wanneer iemand snel op zoek is naar informatie, dan kan hij/ zij dit artikel scannen op groene woorden. De informatie en inhoud van het artikel is dan als snel duidelijk.

Tip 4: highlight woorden om het artikel leesbaarder en overzichtelijker te maken.

Ongeveer een jaar geleden wilde ik de artikelen van mindere kwaliteit van mijn blog verwijderen. Ik heb er toen een flink aantal artikelen afgehaald. Achteraf gezien, was dat niet slim. Alles wat je hebt geschreven, dient als een portfolio om als je dat ooit wilt aan PR-bureaus te laten zien hoe lang je al toegewijd bezig bent aan je blog. Dat brengt de waarde van je blog ook omhoog. Daarom zou ik nu geen enkel artikel meer verwijderen. Een nog grotere reden om al je artikelen te bewaren, is om ze later ooit nog een keer terug te kunnen lezen. Dan weet je precies wat er op dat moment in je leven om ging.

Tip 5: gooi geen artikelen weg, maar bewaar ze. De artikelen kunnen later nog van pas komen!

Dit is een een notendop hoe mijn ‘loopbaan‘ als blogger eruit heeft gezien. Ik kan jullie vertellen dat mijn meest populaire artikel (tot op de dag van vandaag) niet eens een beautyartikel is :D. Zo zie je maar hoe het leven kan lopen!

Als je nog vragen of reacties hebt, laat het me dan vooral weten! Heb jij nog tips die je in de jaren van blogger zijn, hebt ontdekt?

XOXO,

MaBeautility

Een gedachte over “Het leven van een (Beauty) blogster | Tips en Tricks

Plaats een reactie