Consuminderen + tips

Hi Queens!
Guess who is back?! Me! Met een gloednieuwe blogpost over consuminderen. Hoe denk ik over grote make-upstashes en overvolle kamers? Wat is mijn strategie bij het aankopen van producten? En bovenal: hoe kan dit jou inspireren?

Oké, gisteren moest ik er toch echt aan geloven: ik moest van mezelf 2 roze lipsticks wegdoen, die ik tijden (5 jaar, ew!) met veel liefde had gebruikt. Nu kun je denken: Het zijn maar 2 lipsticks?! Wat is daar moeilijk aan? Nou… het zijn meteen al mijn roze kleurtjes. Het is niet alsof ik te weinig lipproducten heb, integendeel, ik heb er meer dan genoeg. Wat dan ook precies de reden is dat ik niet meteen een nieuwe roze kleur ga bijkopen. In ieder geval het komende jaar niet, en het jaar daarna misschien ook niet.

Voordat je denkt dat dit heel streng is: ik heb nog steeds 4 lippenstiften en 5 lipglossen allemaal zo goed als nieuw. Denk je eens in hoe lang het duurt om dit alles op te gebruiken. Ik vond het vooral zo zonde om het weg te doen, omdat het als een verspilling voelde. Daarnaast schaamde ik me voor mezelf dat ik vroeger (lees 4 jaar geleden) alleen maar meer en meer make-up wilde. Veel make-up heb ik in de tussentijd weggedaan. Veel producten waren mijn kleur niet, of hadden nauwelijks pigment.

Mijn make-upstash is dan ook niet meer terug te herkennen wanneer je mijn make-upstash van vroeger met die van nu vergelijkt. Ik heb nu enkel producten die ik heel goed vind en die ik allemaal gebruik. Nog steeds blijf ik oogschaduw het leukste gedeelte van make-up vinden, dus daar heb ik als vanzelfsprekend meer van. Binnenkort zal ik een updated make-upstash laten zien, zodat je dit met eigen ogen kunt aanschouwen. Ik heb niet veel make-up, maar alles is van hoge kwaliteit. Oh ja, en ik zal ook een make-uproutine laten zien ;).

Het is ook veel leuker om langer voor een product te sparen en daar echt van te genieten. Een product van 1 tot 2 euro gooi je sneller weg en schaf je ook eerder aan. Met een duurder product, ben ik geneigd veel bewuster om te gaan. En ook het aantal producten dat ik van iets heb, beïnvloed mijn koopgedrag. Daarnaast ben ik ook als persoon veranderd. Dit zie je niet alleen in mijn make-upstash terug, maar ook in mijn kamer.

In mijn kamer heb ik al vaak opgeruimd en vind ik het fijn om niet al te veel spullen te hebben, zodat het licht en groot blijft. Tijdens het studeren, kan ik snel afgeleid raken door rommel, dus mijn kamer ziet er tip-top uit. Ondanks dat ik een lange tijd fan ben geweest van de Marie-Kondo beweging, ben ik daar van teruggekomen. Ik haal nog steeds plezier uit het bezitten van sommige dingen, ook al zijn ze niet nuttig en gebruik ik ze nooit.

Daarnaast koop ik alleen nog maar producten die ik in mijn belevenis echt nodig heb. Ik heb een wishlist waarvan ik de items pas in de aanbieding ga aanschaffen. En alleen rond mijn verjaardag, of black friday, niet zomaar. Dit voorkomt dat ik dingen koop die ik niet nodig heb en waar ik in het moment heel enthousiast over ben, maar waar ik later toch spijt van heb. Dingen die ik koop, heb ik niet. Ik koop geen back-ups of dubbele producten zoals concealers, bronzers, highlighters, wenkbrauwpoeders, primers, etc.

Mijzelf heeft het jaren gekost om erachter te komen dat het niet méér spullen zijn waar ik gelukkig van word. Ik word er gelukkig van als ik leuke spulletjes heb die ik ook echt allemaal kan gebruiken. De grootste tip die ik heb bij het binnen de perken houden van je make-upstash is een beetje vreemd, maar werkt gegarandeerd!

Tips:

Beeld je in dat je alle make-up die je hebt bij elkaar in één emmer doet, …en dat je die hele emmer in één keer op je gezicht moet smeren. Krijg je het er al benauwd van? Nou, ik wel 🙂

Daarnaast duurt het ongeveer een jaar om een lipstick op te maken. Hoeveel jaar wil je jouw product bewaren, om ervoor te zorgen dat je ook echt alle lipproducten opmaakt? Ew! Precies.

De grootste tip die ik heb voor black friday om impulsaankopen te voorkomen: maak van tevoren een lijstje met wat je van plan bent om te kopen als het in de aanbieding is. Zet ook vooral wat leuks op het lijstje, maar maak het niet te lang en zorg ervoor dat dit producten zijn die anders toch zou kopen. De truc is nu om je aan het lijstje te houden, maar in de drukte en chaos die het kan zijn in de stad met black friday, kom je waarschijnlijk toch niet aan meer toe. Voilà, gelukt!

Dat was het voor dit artikel! Vond je deze post leuk en zou je graag willen dat ik over bepaalde onderwerpen iets schrijf, laat dat dan zeker weten in de reacties. Vergeet ook het sterretje niet aan te klikken, dat helpt me enorm om te zien of je het leuk vond 🙂

Liefs,

MaBeautility

Een gedachte over “Consuminderen + tips

Plaats een reactie